I Sverige råder det lag på att alla fordon som förs fram i trafiken ska ha vinterdäck när vädret råder och sommardäck likaså. Den främsta anledningen till varför man måste se till att byta däck är naturligtvis på grund av säkerhetsskäl.

Är det jobbigt att byta från vinterdäck till sommardäck och vise versa? Ja, kanske känns det inte speciellt roligt, men sanningen är att det är livsviktigt för säkerheten på vägarna. Ett vanligt missförstånd är att det enbart handlar om säkerhet alternativt miljöpåverkan, men sanningen är att det är en kombination av de båda. Om man använder sig av däck för sommaren när det är is, snö och slask på vägarna är risken stor att bilen får sladd eller kraftiga svårigheter att bromsa. Däcken får inte det grepp som behövs för att säkerställa stabilitet.

Många struntar i att byta

Men vad gäller för vinterdäck på sommaren då? Även om många tror att vinterdäck har bra grepp på sommaren så är detta inte fallet. Dessutom är dubbdäck en riktigt stor miljöbov. När dubbdäcken kör på den bara och torra marken slits partiklar upp, partiklar som sedan skapar föroreningar i luften. Det är således lika viktigt att byta däck på våren som på senhösten när vintern står utanför dörren.

I en undersökning visade det sig att så många som var sjunde göteborgare struntar i att byta ut sina vinterdäck när det är vår och sommar. Marie Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst, menar att det även här finns stora risker när det kommer till säkerhet. Lundgren menar att:
Det är något som måste tas på allvar. Det är även mycket viktigt att komma ihåg att det i Sverige är lag på att man har däck som är anpassade efter säsong. Det går således inte att själv bestämma när eller om ett däckbyte ska ske eller inte. Man kan dock själv välja om man vill utföra däckbytet själv med hjälp av rätt verktyg eller om man vänder sig till en bilverkstad för att få professionell hjälp. Det är dyrare i en verkstad, men i många fall är det både ett snabbare och bättre utfört arbete.